Brandstof catchtank

Hier vind u verschillende catch tanks die gebruikt kunnen worden als brandstof catchtank / surge tank. Deze tanks zijn leverbaar in verschilende maten en kleuren.

Wanneer en waarom wordt een brandstof catchtank gebruikt?

Bij auto’s die in competitieverband rijden zoals circuitauto’s en rallyauto’s wordt een catchtank gebruikt. Als de competitie auto voorzien is van een standaard brandstoftank wordt veelal een catchtank ingezet om de nadelen van een standaard tank te verhelpen. Het probleem wat veel standaard brandstoftanks hebben is dat deze meestal bestaat uit twee delen die door de aandrijfas van de auto gescheiden worden. Dit betekend dat je zowel rechts als links van de auto een brandstofreservoir hebt, echter zit er maar aan één kant van de brandstoftank een brandstof pomp. Bij normaal autogebruik is hier niks mis mee echter als je gaat racen wil je dat de brandstof optimaal benut wordt.

Bij het autoracen is het zo dat wanneer u bijvoorbeeld door een lange doordraaiende bocht rijdt, dan gaat de brandstof in de tank naar buiten gedrukt worden. Bij een lange linkse bocht zal de brandstof naar de rechterkant in de tank stromen. Bij een lange rechtse bocht zal exact het tegenovergestelde gaan gebeuren. Omdat de brandstofpomp maar aan één kant zit gemonteerd zal de pomp lucht gaan aanzuigen in plaats van brandstof indien deze zich aan de andere kant van de tank bevind. Het probleem wat dan ontstaat is dat de auto tijdens een race stil kan vallen en de brandstof pomp sneller zal slijten. De auto zal pas weer gaan accelereren zodra de auto weer recht rijdt en de brandstof deels is terug gestroomd naar de kant waar ook de brandstofpomp zit gemonteerd.

Om dit probleem te voorkomen is een goede brandstof catch tank van belang. Door een catchtank toe te voegen aan het brandstof systeem kan deze de rol van de standaard brandstoftank gaan overnemen. Deze catchtank zorgt er dan voor dat de brandstofpomp altijd voldoende brandstof heeft om goed te functioneren. Er is door de toevoeging van de catch tank altijd een constante brandstoftoevoer naar de motor waardoor de auto niet kan stil vallen en dus kan blijven accelereren.

Hoe wordt een brandstof catchtank gemonteerd?

Doordat de catchtank de functie van brandstofreservoir op zich gaat nemen dient deze te allen tijde vol te zijn. De leiding die naar de motor gaat komt dus direct van de catchtank.

De werking van een catch tank is als volgt:

  1. De catchtank wordt door de brandstofpomp in de hoofdtank vol gemaakt met brandstof.
  2. De catchtank stuurt door middel van een extra brandstofpomp de brandstof via een leiding naar de motor. (Let op: Een extra brandstofpomp is niet inbegrepen bij een nieuwe catch tank deze dient u apart aan te schaffen.)
  3. Om te zorgen dat de tank vol blijft dient de leiding die de retour verzorgt van de motor naar de hoofdtank op de catchtank uit te komen.
  4. Als laatste stap moet er een overloop gemaakt zijn van de catchtank terug naar de hoofd brandstoftank.

Op de catchtanks van QSP products zitten 4 aansluitingen indien u bovenstaande volgorde aan houdt is het meteen duidelijk waarom dit zo is (aanvoer, uitvoer, retour motor en overloop).

U dient er rekening mee te houden dat wanneer u de brandstof catchtank op deze manier aansluit er altijd een extra brandstofpomp gemonteerd dient te worden. Deze pompt dan de brandstof van de catchtank naar de pomp. Er zijn ook modellen waar de injectiepomp in de catchtank zelf zit gemonteerd, dit scheelt u dan leiding en koppelwerk in de auto.

Heeft u vragen over de het gebruik van een brandstof catchtank of wilt u weten welk catchtank geschikt is voor uw auto schroom dan niet contact met ons op te nemen. Onze experts helpen u graag op weg!