Hydraulische handrem

QSP Products biedt een groot assortiment hydraulische handremmen. Iedere hydraulische handrem is zowel met een flexibele remleiding als harde remleiding aan te sluiten.


Waarom een Hydraulische Handrem?

De hydraulische handrem wordt vaak toegepast op voertuigen zoals auto’s die betrokken zijn bij competitie evenementen. Dit handremsysteem wordt meestal gebruikt op driftauto’s, rallyauto’s, en offroad auto’s. Bij circuitauto’s is deze handrem minder gangbaar omdat je daar over het algemeen in een wedstrijd geen handrem zal gebruiken.

In een auto zit vaak een standaard handrem gemonteerd. Deze handrem wordt bedient door middel van kabels en handremschoenen. Als vervanging op de standaard handrem is er de hydraulische handrem. Wanneer u een hydraulische handrem gaat inbouwen, dan wordt deze gemonteerd op het reeds aanwezige standaard remsysteem. In de remcilinder wordt dit handremsysteem aangesloten. Bij sommige modellen wordt de cilinder meegeleverd, bij andere dient u een remcilinder te kiezen.
 
De meeste handremsystemen van QSP Products zijn zowel verticaal als horizontaal te monteren. Steeds vaker zien wij dat er wordt gekozen voor de verticale stand omdat je op deze manier de handrem snel kunt bedienen. Tevens is het naar je toe trekken van de hevel een natuurlijkere beweging dan het omhoogtrekken van de hevel.

Aansluiten van het handrem systeem.

Bij voertuigen waarvan er één remleiding naar achter loopt is het aansluiten van een hydraulische handrem vrij eenvoudig. U onderbreekt de bestaande remleiding op de plaats waar u de nieuwe handrem gaat bevestigen. De nieuwe remcilinder wordt er als het ware tussen gemonteerd.

Wanneer u nu met uw voet op het rempedaal drukt zal de remolie door de handremcilinder naar de achterwielen gaan. Wanneer u aan de hevel van het hydraulisch handremsysteem trekt zal de druk in remleiding worden opgevoerd, waardoor de remblokken tegen de remschijf gaan drukken. De rem druk wordt alleen opgevoerd op het gedeelte wat ná de remcilinder zit.

Indien uw voertuig uitgerust is met een kruislings gescheiden remsysteem dan werkt de montage iets ander dan bij voertuigen met één remleiding.  Bij een kruislings gescheiden remsysteem remmen de achterkant en voorkant samen. Het linker achterwiel remt samen met het rechter voorwiel, en het rechter achterwiel remt samen met het linker voorwiel.

Er gaan bij gebruik van een kruislings gescheiden remsysteem dus altijd twee remleidingen naar de achterwielen. Als u dit wilt aansluiten op het handremsysteem heeft u ten allen tijde een dubbele handremcilinder nodig. Op deze cilinder zitten twee uitgangen en twee ingangen om te zorgen dat het originele remsysteem intact blijft.

Let op! Wanneer u een hydraulische handrem gaat gebruiken op een voertuig weke APK plichtig is zal er altijd een blokkeerfunctie op moeten zitten. De meeste modellen zijn voorzien van een blokkeerfunctie zodat u de hevel vast kunt zetten.