Olie catchtank
Bij een wedstrijdvoertuig wilt u het inlaattraject en de motor zo schoon mogelijk houden. Bij moderne auto’s worden alle vuile stoffen vaak weer terug gezogen het inlaattraject in. Dit dient ervoor de auto zo ‘schoon’ mogelijk te houden. Afgezien van deze ‘schone’ werking voor het milieu wil jij dit als autosport liefhebber eigenlijk niet hebben. Jij wilt om optimaal te kunnen presteren dat de motor en het luchtinlaattraject zo schoon mogelijk blijven. Dit omdat het lambda signaal en de afstelling van de auto beïnvloed kan worden wanneer de oliedampen aan worden gezogen en verbrand in de cilinder.
Een olie catchtank wordt vaak gemonteerd om ervoor te zorgen dat de olie niet wordt gerecirculeerd. De tank fungeert dan als opvang tank om olie slush en oliedampen op te vangen. Op een aluminium olie catchtank zitten een aantal aansluitingen waarop slangen kunnen worden aangesloten. Deze slangen zitten bevestigd op de motor waar de dampen van de carter uitkomen. Dit kan bijvoorbeeld op het kleppendeksel zijn of op een andere plaats waar een carterventilatie gemonteerd zit. Dit kan verschillen per voertuig.
In het aanbod van QSP Products vindt u diverse modellen. De voordelig geprijsde oil catch tank is voor de slangen vaak voorzien van een vaste aansluiting. Deze kunnen hierdoor niet gewisseld worden qua slangpilaar diameter. De iets duurder geprijsde modellen olie catchtank zijn voorzien van verwisselbare slangpilaren, zodat u hierop verschillende maten slang op kunt monteren. Ook zijn de aansluitingen op deze tanks verwisselbaar van links naar rechts, zodat deze olie catchtank universeel toepasbaar zijn op nagenoeg iedere auto. Tevens kan peilglas van links naar rechts verplaats worden. Een peilglas zorgt ervoor dat u vanaf de buitenkant kunt zien wat het olieniveau in de tank is.
Voor een goede werking van de oil catch tank is het goed dat deze kan ademen. Doordat de carterdampen in het tankje worden geblazen kan deze zonder retour of ontluchting opblazen. Om dit te voorkomen zijn de meeste catchtanks voorzien van een beluchtingsdop of filter om de druk uit de tank te blazen. Wanneer er geen ontluchting op de tank dient u ervoor te zorgen dat de druk wel uit de catchtank kan gaan, dit kan bijvoorbeeld door een slang aan te sluiten.
Let op: door strenge milieueisen zou het kunnen zijn dat aanpassingen aan het carterventilatiesysteem opgemerkt wordt door het motormanagementsysteem. Hierdoor kunnen er eventueel storingen optreden. Ook de regelgeving over het aanpassen van het carterventilatiesysteem door middel van een oil catch tank kan veranderen. U dient zelf te controleren wat wel en niet mag volgens de wet.