Rolbeugel padding

Rolkooi schuim is een van de middelen die u kunt toepassen in de auto om uzelf te beschermen tegen kneuzingen, botbreuken of blauwe plekken op het moment dat u een ongeluk begaat. De rolbeugel padding wordt om de buizen van de rolbeugel gedaan hierdoor raakt u niet direct het staal van de rolkooi en wordt de klap gedempt.

Bij QSP products hebben wij 2 types rolbeugel padding in het assortimen; normale en FIA gekeurde padding. Bij de normale is het schuim meestal wat zachter qua gevoel maar nog steeds goed geschikt om uwzelf te beschermen. Gaat u echter deelnemen aan officiële wedstrijden welke het FIA regelement voeren, dan is er rolkooi schuim vereist wat is voorzien van een FIA keuring.

De eigenschappen van niet-gekeurde en FIA gekeurde padding.

Een normale niet-gekeurde rolbeugel padding is gemaakt van brandvertragend materiaal en heeft een zachte structuur. De paddings zijn bruikbaar op zowel 40mm als 45 mm rolkooi buizen en is leverbaar in diverse kleuren zoals onder andere; blauw, geel, rood, zwart en paars. De standaard leverbare lengte van de QSP rolkooi padding is 92 cm. Deze stukken zijn eenvoudig in te korten om passend te maken voor uw auto. Het bevestigen van het rolkooi schuim op de buis gebeurd meestal door het gebruik van racetape of ty-raps. Qua plaatsing worden deze stukken vaak rondom het hoofd geplaatst om het directe contact tussen de helm en de buizen te voorkomen.  Ook wordt vaak de bovenkant van het deurkruis ingepakt met schuim om te voorkomen dat u tegen de buis botst met uw ellenboog.

FIA gekeurd rolbeugel padding

Het rolkooi schuim met een FIA keuring is gemaakt van een harder materiaal dan de normale versie. Dit hardere materiaal absorbeert de klap van de helm tegen de buizen. Fia gekeurde paddingen zijn verkrijgbaar in diverse kleuren zoals onder andere; zwart rood, blauw, geel en oranje. FIA gekeurd rolkooi padding is verkrijgbaar in twee maten; de kleinste maat is toepasbaar op buizen tot maximaal 40mm buis. De grotere padding die wij in het assortiment hebben is toepasbaar voor buizen met een diameter tot 51 cm. De kleinste maat wordt vaak toegepast op de eventueel aanwezige kruizen langs de voorruit of in het dak, deze buizen hebben vaak een diameter van maximaal 40mm. De grotere maat is erg handig voor de hoofdbeugel omdat deze vaak dikker is dan de rest van de rolkooi.

De bevestiging van de FIA gekeurde padding gebeurt door middel van een plakstrip. Hiermee plakt u de padding eenvoudig op de rolkooi buizen. Voordat u de padding gaat monteren is het belangrijk dat u eerst de buizen goed ontvet. Om er zeker van te zijn dat de rolkooi padding niet los laat tijdens een wedstrijd adviseren wij de delen ook vast te maken met ty-raps of racetape. Er is niks vervelender dan slecht zicht door een loshangend stuk padding.

Welke rolkooi padding?

Of u nu kiest voor de normale padding of de FIA padding van QSP products u bent met beide producten voorzien van de juiste veiligheid tijdens de race. Heeft u vragen over welke padding het beste geschikt is voor u en welk type u dient te gebruiken neemt u dan vrijblijvend contact op met een van onze experts.